Dat bleek maandag bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers. De margedoelstelling werd verlaagd van 10 à 13 procent tot 10 à 12 procent. Het bedrijf stelt nu een jaarlijkse omzetgroei van 4 à 6 procent tot doel, bij een economische groei van 3 à 4 procent. Ook dit is een lichte neerwaartse bijstelling.

Alleen bij de medische tak handhaaft het bedrijf de margedoelstelling van 15 à 17 procent. De margeverwachting voor Lighting is fors verlaagd van 12 à 14 procent tot 8 à 10 procent. Het bedrijf wijt dit onder meer aan de onzekere bouwmarkt.

Ontvlechting

Bij Consumer Lifestyle wordt de marge-doelstelling van 8 à 10 procent gehandhaafd, maar dit is nu exclusief de verliesgevende televisie-activtiteiten en licentie-inkomsten.

Topman Frans van Houten zei maandag dat audiovisuele activiteiten, tegenwoordig bekend onder Lifestyle & Entertainment, last hebben van de onrust bij winkelketens vanwege de ontvlechting van televisie. Hoewel een kwartaalcijfer hiervan niet bekend werd gemaakt, zal dit onderdeel volgens het bedrijf over heel 2011 winstgevend zijn.

Intern en extern

In de tweede helft van het jaar zal er een impact zijn van de ramp in Japan. ,,Dit is echter niet materieel'', lichtte financieel directeur Ron Wirahadiraksa toe.

Met betrekking tot de zoektocht naar een nieuwe topman voor de lichtdivisie, na het onverwachte vertrek van Rudy Provoost in mei, konden de topmannen nog niet veel kwijt. ,,We zoeken naar interne en externe kandidaten.''

Kostenbesparing

De kostenbesparingsmaatregelen zijn voor een deel al genomen in het lopende kwartaal, aldus Van Houten. Zo heeft het bedrijf maatregelen genomen om hogere grondstofkosten door te berekenen aan klanten. De nog niet nader bekendgemaakte herstructureringskosten die gepaard gaan met de reorganisatie zullen vooral in 2012 en 2013 worden geboekt, aldus het bedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl